Gästinlägg: Schäfern Quta

Hej på er! 

Idag gästbloggar Ingela Karlsson från Sörmland hos oss. En fantastisk kvinna som har sådan kärlek till sina djur. Jag vill dela med mig av hennes värld och relation med den nuvarande Schäfern Quta, och lämnar nu över pennan till Ingela.

Kul att vara här. Mitt hundintresse har länge funnits med mig. Jag är uppvuxen med labradorer, men enbart som sällskapshundar. År 2008 köpte jag min första schäfer, jag har en nära vän som är uppfödare inom rasen och hon hade en valp till mig. Jag hade ju träffat på schäfrar hemma hos henne och när hon senare började med uppfödning kände jag mig väldigt nyfiken på att ha en. Jag var med när vi tränade några gånger och då såg jag att schäfern hade mer av allt mot en labrador. Och man känner sig också lite tryggare med en schäfer. Vi bor ju ute på landet.

Mitt intresse för träning och tävling tog fart och jag har nu haft 2 st schäfertikar. Med dom har jag tävlat i en bruksgren med inriktning på spår, vi har även tävlat ren lydnad. Rasen tycker jag om för att den är arbetsvillig, lyhörd, förarbunden och glad. Quta tycker om att spåra, leta saker i skogen men även bara (Quta) runt i skogen och leka med mig. Dom schäfrar jag haft har blivit mina bästa vänner och har varit med mig överallt. De har även bidragit till det sociala eftersom man tränar mycket med andra, och har då fått många fina vänner.

Ingela & Quta. 

Quta ca 10 veckor.

En oerhört ståtlig dam. 

Här tränas det för fullt.
Fotograf: Nettan Widh.


Så duktiga de är.
Fotograf: Nettan Widh.

Vilken kontakt. Härligt!
Fotograf: Nettan Widh.

Klapp och beröm.
Fotograf: Nettan Widh.

Fotograf: Nettan Widh.

Då tackar vi Ingela och Quta för jag fick prata en stund med er här. Jag tycker det är så givande att lära känna olika förare och deras fyrbenta vänner. Jag har ju träffat dessa två och Quta lever verkligen upp till sitt namn, livsglad som bara den och apporterar gärna (arbetsvillig). Vissa hundar har ju mer arbetsglädje än andra, det är så fantastisk att ta del av olika raser och personligheter i deras olikheter. Ingela och Quta är som gjorda för varandra. När jag hälsade på dem förra hösten kom Quta med bollen till mig hela tiden för jag skulle kasta, hon bjuder gärna in till lek och håller igång. Så charmig och snäll tjej.  

Kommentarer

Populära inlägg