Djurens rätt att vara djur och betydelsefulla

Hej på er! 
Idag vill jag lyfta djurens rätt att känna sig värdefulla. Djuren har inte bett om att få vara en del av våra liv. De är ofta vi människor som köper eller väljer att ta hand om. Jag återkommer alltid till, vad är syftet? Hur kan vi vara den bästa och härligaste individen i våra djurs liv, inte ta något för givet. Vad gör jag med närvaro och engagemang för mitt djur varje dag? Hur vet jag ens hur han eller hon mår, hur närvarande är jag? Hur mycket glädje tycker mitt djur jag ger? Sätter jag verkligen mig själv på så hög piedestal utan förfogande och sedan klagar vi på felbeteenden (!?). Om jag inte själv vet vad harmoni och balans känns inom mig, hur ska jag ens tro jag kan förmedla det till min hund då?
En del djur jag pratat med har gett upp på människorna de lever med. De får inte utvecklas, arbeta för den nos och arbetskraft eller jakt de är skapta för. Att vi kan vänja dem vid att passa in i våra liv tycker jag absolut är ok och så är de ju idag, men vart går gränsen? När ska vi prata om den?
Jag tänker på en jämförelse av föräldrar som hamnar hos Socialen varje gång de skaffar barn men fortsätter att skaffa fler. När föds förmågan att titta inåt?
Och en annan sak, varför tar vi egentligen in vilda djur på en park för att vi ska ha nöje utav dem och titta på? Varför varför varför (!) är inte djurens rätt det självklara valet i ett större perspektiv. 


Igår var vi ute länge i skogen och både njöt, tränade och promenerade. Bästa livet, tycker vi båda.


Man bör som människa inte sätta sig på pedestal bara för du bjudit in ett djur i ditt hem eller liv. Frågan är vad du varje dag levererar till ditt djur, varför ska han eller hon acceptera och gilla dig? De förstår inte enbart grejen av att du släpper in dem i ditt hus eller ger de mat, sovplats, någon promenad då och då. Det behövs mer än så för en lycklig hund. Frågan är om din hund tycker ni har en bra relation eller att du känner dig nöjd för din hund säger aldrig ifrån utan bara infinner sig och anpassar sig till dina rutiner. Hur ofta stämmer du av deras lycka och harmoni inom sig? Djur har också känslor, det är viktigt att vi kommer ihåg det och inte tar deras tillstånd för givet eller inte läser dem i deras språk utan bara tar för givet att eftersom de tågar på som vanligt är allt bra, är det verkligen det? 

Ps. Besök gärna vår Youtube-kanal genom att klicka här 

Kommentarer

Populära inlägg