Ryan, den stora kärleksfulla björnen

Hej alla!
Detta är Ryan, min fasters älskling. Han är en Berner Sennen och påminner mycket om Akita från det att han var valp. Tina har jobbat jättehårt med honom och det är en krävande ras. Han var som Amarillo som jag skrivit om tidigare och även min egen tös, ett riktigt yrväder som liten, och när jag säger så menar jag inte det typiska valpstadiet utan något utöver det. Ryan testade alla gränser han kunde, Tina är väldigt hundvan men Ryan var något utöver det vanliga att jobba med. Visst är det härligt hur olika hundars personlighet är. Idag är Ryan en av de mest väluppfostrade hundar jag känner. Ryan går helt lös på den stora gården där Tina har sitt kontor, han är ute helt själv och hon behöver inte ens ha uppsyn efter honom. Som ni ser har han världens goaste päls och det var så gosigt när jag låg ute i somras med honom på gården och tog in varje solstråle. Han är så full av kärlek. 

Ibland tror jag att det är som så att vi får de utmaningar vi ska växa ännu mer av och en del får det i djurväg. Tina har tagit hand om ett flertal djur, både hundar och hästar, genom åren och är duktig med hundars beteende, och så fick hon Ryan som blev den största utmaningen någonsin om jag förstått henne rätt. Det är lite som rottisar, stora bebisar som testar MÅNGA gränser och är jävliga som tonåringar (kan vara i alla fall). Men tänk så mycket man får tillbaka av dem, när relationen och kommunikationen fungerar sådär perfekt, som den harmoni Tina och Ryan har i sin relation idag, då är det magiskt. Våra älskade fyrbenta vänner, de är värda allt jobb. Kärleken som byggs tycker jag baseras mycket på just att få relationen att fungera så som man vill ha den. 

Här är lite fakta om rasen: Berner sennenhund är en gårdshund av gammalt ursprung, som hölls som vakt-, drag- och boskapsdrivande hund i alpområdet i trakterna kring Bern. Hundarna fick namnet Dürrbächler efter det bergiga alpområdet Dürrbach söder om Bern. Berner sennenhund eller berner sennen är en stor hundras som har sitt ursprung i kantonen Bern i Schweiz. Den är en av fyra sennenhundar från de schweiziska Alperna. Berner sennen är en fin vakthund och ännu bättre är den som vallhund och draghund.


Här ligger godbiten och vilar i sommarvärmen.


Titta så fint det är i Svalöv i Skåne.


Här strosar han omkring. 



Hej pussgurkan.


Ryan, du är så himla fin. Det var så gosigt att vila här i gräset med dig. 


Här är jag och Ryan en kväll i våras när jag fick passa honom över en natt. Vilken lycka för mig:) och förhoppningsvis han med:) 


Kommentarer

Populära inlägg