Vad är hotat?


Har du någonsin tänkt på hur många människor du irriterar dig på? T.ex. den där busschauffören som alltid ser sur ut, eller kassörskan på ICA som aldrig hälsar.

Finns det människor i din omgivning som gör dig irriterad bara du tänker på dem? 

Jag visste inte tidigare att irritation hade och göra med hur man tränar upp sin självkänsla. Under min utbildning på MT-gruppen bad min coach mig att skriva upp alla jag stör mig på i min omgivning. Det var inte enkelt att skriva någons namn, det tog verkligen emot.

När min coach gav som exempel att någon i familjen brukade vara det vanligaste irritationsobjektet blev allt enklare. Jag kände mig inte lika elak. Hon gav mig egna exempel på hur hon kunde irritera sig på sin kille och det är självklart inte så märkligt eftersom man trots allt delar så mycket tid tillsammans är det oundvikligt att man ibland går varandra på nerverna.

Eftersom jag var sjuk under denna period, skrev jag direkt upp min farmor på listan. Hon har aldrig förstått sig på ätstörningar och skulle alltid påpeka hur tramsigt det var. Till slut undvek jag att åka hem till henne eftersom jag visste att jag skulle bli irriterad och arg. Hon vill alla väl och är verkligen världens snällaste, men för henne var ätstörningar bara inbillning. Hon sa alltid: "Lite grädde i maten har väl ingen dött av?" Det gjorde mig vansinnig att hon var så nonchalant och okunnig inom detta område.

Det är bra för oss själva om vi avdramatiserar våra rädslor. Rädslor tänkte jag? Jag är inte rädd för varken mamma, pappa eller min farmor. Jag fick lära mig att all oro, osäkerhet och aggression handlar om rädslor. Nu skulle jag försöka sätta ord på vad som var hotat hos mig. Idag tycker jag istället att det är intressant och stimulerande att "spola bort irritation" och får en kick varje gång jag märker att det fungerar.

Här kommer en lista på hot som gör att vi blir arga, känner oro eller osäkerhet:

- Personliga relationer (banden till nära och kära som du tycker om.)

- Stolthet (när du känner dig kränkt, då har din stolthet blivit hotad.)

- Självkänsla (självkänslan blir hotad när du t.ex. blivit av med jobbet eller om killen har gjort slut. Eller om du har en förälder som aldrig är nöjd med vad du presterar eller hur du är som person.)

- Känslomässig trygghet (när du känner dig osäker eller rädd.)

- Framtidsambition (dina drömmar, planer, hur du hade tänkt dig att allt skulle bli.)

- Materiell trygghet (om du blivit av med något som tex. din mobil eller dina pengar)

- Sexuell drift (om du råkat ut för något som hämmat din sexualitet)

- Social ambition (dina åsikter, hur du tycker det ska vara eller hur människor borde vara.)

Det var solklart att min farmor hotade min stolthet. Jag kände mig kränkt av det hon sa. Det kändes som hon såg ner på mig när hon pratade så illa om min ätstörning. Eller mitt "matkrångel" som hon så fint kallade det.


Det blir lättare att leva om vi tar bort lite onödiga irritationsobjekt i vår vardag. Börja med att skriva ner vilka du irriterar dig på, försök sedan sätta ord på vad som är hotat hos dig. På så sätt kan vi lägga vår energi på något mer positivt i livet! :)


Kommentarer

Populära inlägg