Brukar du fundera över vilka du umgås med?


Eller umgås du med vissa personer bara  för att det "alltid varit så"?

Jag har funderar ofta över min relation till människor och vänner. Jag lägger inte energi på människor jag inte får något utbyte utav, “tomma umgängen” kan vi kalla det.

Jag älskar att analysera saker, höra människors historier, inspireras, planera inför framtiden och drömma. När jag är i en sådan situation mår jag bra. När jag är i en situation där allt handlar om smink, kläder, vikt och utseende mår jag inte bra. Jag kan bara utgå från tjejernas perspektiv, eftersom jag haft och har mest tjejkompisar. För det mesta handlar det om att se snygg ut på tjej fronten, vad diskuteras annars under den där fikan?

Och varför är det så tjejigt att shoppa kläder? Nej, jag gillar inte att shoppa kläder. Jag ser inte det roliga i att lägga pengar på att hitta kläder, så att man förhoppningsvis kan vara snyggast på festen, och få lite mer bekräftelse än de andra. Bekräftelsetorskar som vi tyvärr är! 

Det får jag ingen hjärnstimulans av. Självklart handlar jag kläder när jag känner att det behövs, men jag ser verkligen inte det roliga i att "dra till stan och shoppa" när man ska umgås med en tjej vän.


Det har varit så i många år, vi tjejer ska se fina ut. Tjejerna ska stå bredvid sina "händiga män" och se fina ut. När det handlar om bantningstips på tv reklamen, är det oftast en tjej som visar upp sin nya tighta kropp.

Jag känner att jag inte får något utbyte, ingen hjärnstimulans i sådana sammanhang (där allt är så ytligt) därför gillar jag det inte. Hur funkar ni?

Jag känner ofta väldigt snabbt vilka jag vill ha nära och vilka jag kan ha på distans. Var försiktiga med den energi ni har, man måste omge sig med människor som ger något tillbaka, annars så blir man tom. De suger ut allt och så står man där, helt tom. 

Det är nyttigt att kolla igenom sin vänskapskrets ibland!


Kommentarer

Populära inlägg