DU är DU och därför är DU bäst!



Den utveckling jag gått igenom sedan jag började arbeta med min egen självkänsla är som jag flera gånger sagt den häftigaste resa jag varit med om. Min personliga utveckling har fått mig att se saker hos mig själv som jag inte hade en aning om. Men framförallt har det fått mig att uppskatta sidor hos andra som betyder jättemycket för mig. Oavsett om man har samma politiska, religiösa eller en helt annan uppfattning om vad som är snyggt innebär det inte att man ser ner på den som inte samtycker - tvärtom. Jag älskar att diskutera, speciellt med de som inte delar mina åsikter. Men det är viktigt för mig att man respekterar det andra tycker och känner utan att för den skull känna att man måste påverka vederbörande att tycka som en själv.

Personlig utveckling är en livsprocess och för varje dag lär jag mig allt mer om självkänsla. Jag ägnar den mesta av min vakna tid åt att läsa, skriva och analysera mitt eget beteende och andras beteende, och vad som får mig att må bra. Jag vill verkligen poängtera att jag inte vill trampa på någons tå med de åsikter jag skriver om i min bok eller här på bloggen. Under min sjukdomstid blev jag arg och irriterad när jag kände hot som att någon såg igenom mig och listade ut varför jag dolde en del hemligheter. När ni läser detta vill jag poängtera att det handlar om hur jag ser på saker. Ibland har jag kanske rätt enligt betraktaren och ibland tycker ni säkert att jag är ute och cyklar, men snälla ta inget personligt!

Det är inte ovanligt att man blir arg och vänder taggarna ut åt saker som känns som ett hot men det beror ofta på just otränad självkänsla. Jag vill gärna diskutera men om det ska vara högljutt och med ilska undanber jag bestämt mig från att delta. När jag blev tvingad av mina föräldrar att ta tag i min sjukdom och söka hjälp blev det världskrig hemma, jag gjorde allt för att inte behöva gå på behandling. Nu är jag evigt tacksam för resultatet och det jag kommit till insikt om självkänsla. Jag blir inte längre arg när någon säger nedlåtande saker om mig eller mitt utseende. De har förmodligen större problem att brottas med och för mig blir det en spännande utmaning att tackla deras åsikter utan att bli ledsen vilket jag alltid blev för några år sedan.

När man börjar träna sin självkänsla är det lite som att klä av sig naken inför andra, man blottar inte bara sitt yttre utan sitt allra innersta. Det kan vara frustrerande och många reagerar genom att bli arga.

Människan är ett flockdjur och med otränad självkänsla mår man bra av att tillhöra flocken. Vi trivs när vi kan jämföra oss med andra. Hellre ha fel tillsammans med andra än helt själv. Springer Pelle milen på 40 minuter ska Fredrik springa den på en halvtimme. Uppdaterar Petra på Facebook om vilken häftig fest hon varit på, känner Karin behov av att uppdatera något ännu ”häftigare”!

Man ska ha toppbetyg, vara bästa partnern, bästa vännen, elitidrottare och även utstråla självsäkerhet. Allt på en och samma gång. Visar man känslor är man sårbar och då passar omgivningen gärna på att dela ut ett hugg. Hur ska vi stå emot detta? Jo, genom personlig utveckling! Att träna upp sin självkänsla gör att vi klarar att stå emot skitsnack och njuter av att ha egna åsikter. Man känner inte behov av att bevisa för omgivningen att man hade bättre betyg, smalare midja, större läppar eller något annat attribut som passar normen. Samtidigt menar jag inte att det är fel att ha tävlingsinstinkt och kämpa för att göra sitt bästa men vi måste vara nöjda om vi gör vårt bästa, vi har trots allt olika förutsättningar. Det bor en bekräftelsetorsk i oss alla och vi känner behov av uppskattning vilket är underbart om vi kan ta till oss utan att trycka ner andra. Vi ska däremot träna på att kunna stå emot negativa åsikter som andra människor har om oss och absolut inte göra saker bara för att behaga någon annan. För att få bättre självkänsla krävs träning, massor av träning.

Det är inget nederlag att ha otränad självkänsla. Ingen föds väl med bra kondition? Nej, den behöver vi träna oss till. Varför skulle det vara annorlunda med självkänslan? Matematik är ett ämne som vi måste lära oss och med träning klarar de flesta både att räkna och skriva. Av någon anledning är det inte på samma sätt med självkänsla, då ger sig många direkt. Det är inte alltid bäst att hitta genvägar och kvickfixar till framgång. För mig är det lika viktigt att träna min självkänsla som min kondition. Vi behöver träna upp vår inre trygghet för att klara motgångar och utmaningar i arbetslivet och privat.

Mitt råd är att alltid göra bra saker för sig själv och inte för att passa in i flocken. När man gör saker för andras skull betyder det inte att någon bett oss om det. Jag följer Blondinbella och tycker att hon gör en hel del bra saker. Hon var mobbad under sin skoltid och istället för att knäckas bestämde hon sig för att "visa de vad hon kunde uträtta". Skulle det vara fel att göra något för att bevisa för andra att hon kunde ta sig längre än många andra? Nej! Att taggas av att andra ser ner på en är ofta en av de bästa motivationsfaktorerna som rätt använd kan försätta berg. En viktig poäng som Blondinbella skrivit om är att det inte bara räcker med att hämnd som motivation och drivkraft, men det kan vara en bra början. Även om allt inte går spikrakt enligt planen ska man inte känna sig själv som ett misslyckande. Skilj på självförtroende och självkänsla. Håll isär din personliga utveckling och familjens. Försök inte hitta fel på dig själv bara för flickvännen eller pojkvännen gjorde slut. Tänk på att du inte är företaget, jobbet eller det andra förknippar dig med. Du är du och det är du bäst på!


Kommentarer

Populära inlägg