"Med en bra självkänsla når vi våra mål och har det bra på vägen dit"

Idag gör jag saker för min egen skull. Så fort jag börjar tycka något är tråkigt som jag gör till vardags, brukar jag stanna upp. För vems skull gör jag detta eftersom jag tycker det är så himla trist?

Det är tragiskt att så många människor går runt och gör omedvetna val för andras skull. Varför sminkar du dig själv på morgonen som tjej? Det har blivit en vana, eller hur? Men om du tar en liten paus och tänker efter om du verkligen tycker det är kul att sminka dig varje dag, tror jag vi har fler som svarar nej än ja. Om nu svaret är nej så sluta upp med det. Det har jag gjort. Jag tycker bara det är kul att sminka mig eller bli sminkad när jag ska iväg på någon fest eller annan tillställning, då gör jag det för MIN EGEN SKULL. 

För vems skull köper du de där märkeskläderna för tusenlappar när du shoppar? Det är hemskt, att yttre bekräftelse ska avgöra vad vi lägger våra pengar på. Det är alldeles för viktigt att "passa in". Jag hatar uttrycket passa in! Vad är det roliga med att köpa dyra kläder? Eftersom nu alla ska vara så noga med att allt ska vara snyggt, finns det snygga men prisvärda kläder också. Men där kommer den otränade självkänslan i vägen och handlingen blir att vissa människor lägger alldeles för mycket pengar på just kläder. Det har verkligen blivit en alldeles för "big deal", kläder som vi använder för att inte frysa har blivit en status grej. 

Den här träningen då, vad är det som har blivit så häftigt med det? 
Man behöver bara gå in på Facebook för att se hur många som skriker efter bekräftelse. Vi människor mår bra av bekräftelse och det är väl okej, i en lagom dos. Men man måste påminna sig själv om att det är farligt att göra sig beroende av den yttre bekräftelsen.

När jag ser alla dessa uppdateringar på Facebook skakar jag mest på huvudet och suckar, vilka bekräftelsetorskar vi är. Desto mer beroende man blir av yttre bekräftelse desto sämre självkänsla får man. Bekräfta er själva och strunta i vad de andra säger. Var stolta över att ni genomfört detta träningspass, rekord eller vad det nu kan vara. 

När folk säger att de ska "pallra sig" till gymmet även om dem tycker det är riktigt tråkigt, är det något som är fel. Då bör man stanna upp. För vems skull?
Jag ser alldeles för många som går med huvudet nere då dem ska till gymmet eller bara talar om hur tråkigt dem tycker det är. VARFÖR GÖR NI DET DÅ? Jo, för andras skull. Börja lev för er egen skull. Det ska vara kul att leva och bekräfta bara dig själv. Det räcker. Det är dig själv du lever med hela livet. Bli din egen bästa vän, som Mia Törnblom säger! 

Självkänsla borde vara ett grundämne i skolan. Jag hoppas det blir verklighet i framtiden. Mobbning hade minskat, människor hade blivit lyckligare, att trivas med sig själv är riktig lycka. Man känner inget behov av att se ner på andra för att må bättre. Man handlar inte kläder för dyra pengar bara för att passa in, försök inte övertala mig att människor handlar dyra kläder för att det är "kul". Det är skitsnack! Därför hade nog alla fått det bättre ställt ekonomiskt. Rökning hade minskat, eftersom alla börjat röka av grupptryck en gång i tiden. Med bra självkänsla känner man inte behov av att visa andra något. 

Jag är mig själv evigt tacksam att jag började träna min självkänsla. Synd att jag var tvungen att bli sjuk för att inse att jag hade låg självkänsla. Men det är inget jag sörjer nu, det var en jobbig tid men jag har lärt mig så mycket mer om mig själv och livet tack vare sjukdomen. 

Att träna sin självkänsla mår vi alla bra av!! :)

Kommentarer

  1. Riktigt bra text du skrivit. Jag läste och sög åt mig varenda ord!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg