Från boken


 
Hur många beslut tar du för din egen skull?
Har du någonsin tänkt:

- Om jag bara går ner i vikt kommer jag bli lycklig?

För vems skull gör du dig i ordning på morgonen? Tycker du ens det är kul att sminka dig själv varje dag?
Jag är nog inte ensam om att ha trott lycka sitter på utsidan. Samtidigt som det var obehagligt att få reda på hur mycket omedvetna val man gör för andras skull, kändes det som en stor sten lättade från mitt hjärta. Jag insåg att jag ville börja tycka om mig själv, livet blir så mycket lättare att leva då. Att börja träna upp min självkänsla var något av det bästa jag gjort. Att ”jobba” med sig själv varje dag är något att rekommendera för alla, även om man inte lider av någon psykisk sjukdom.

Tänk dig att du äntligen kommer upp från ett mörkt, svart och ruggigt hål du befunnit dig under en lång tid. Att förvandlas till en annan starkare människa men kvar i samma kropp, det är en fantastisk känsla. Från att jag knappt vetat vad självkänsla varit, hur man tränar upp den och inte heller riktigt vetat vem jag själv var. Till att få en vältränad självkänsla och trivas med mig själv, är riktig lycka och det bästa som hänt i mitt liv.

Idag kan jag säga att jag duger som jag är och verkligen mena det. Idag gör jag saker för min egen skull, även om man får svackor ibland. Jag har varit med om den häftigaste resan någonsin, helt gratis och utan biljett. Jag har kommit tillbaks som en ny människa och med en helt annan syn på livet. Nu värdesätter jag små saker som tidigare gick mig spårlöst förbi. För några år sedan var det helt omöjligt för mig att tänka att just jag skulle hamna i en ätstörning. Från att varje dag vara positiv och glad till att bli negativ, ledsen och hata min kropp var fruktansvärt. Det tog ett tag innan jag insåg att jag hamnat i en ätstörning...

Kommentarer

Populära inlägg