Framgångsfaktorn är glädje!


Full av förväntan. Snart, snart ska vi få springa. Matte närmar sig hundgårdarna med rätt kläder på sig. Ställer fram släden, tar fram draglinan. Yes! Nu ska det hända igen. Det är glädjen som är grunden till framgång. Mer glädje skapar mer träning vilket ger bättre resultat.


Hundarna springer runt i hundgården. Det är bra, bra för uppvärmningen. I tur och ordning får de selar på sig och blir uppspända i spannet. Där har de lärt sig att de bör vara hyffsat lugna. Men lite ryck och gnäll blir det.

Matte räknar ner: 5,4,3,2,1 kör! Och så blir det helt tyst. Det blir ett ryck och du känner kraften i hundarna. Så är vi iväg. Ut på sjön. Fullmåne och stjärnklart. Du behöver inte ens ha pannlampan på. Det enda du hör är hundarnas flås när de springer. Och de är lyckliga. Den känslan borde alla få uppleva.

Jag heter Marie Israelsson och kör hundspann. Jag har blivit inbjuden av Malin att skriva ett inlägg om mina hundar. Jag har tränat och tävlat i hundspann i 30 år. Just nu har jag 15 siberian huskies. 8 pensionärer och 7 tävlingshundar. Många frågar mig hur jag orkar, hur hinner du med? Jag vet inte. Dels är jag tävlingsmänniska, men det som verkligen gör att jag fortsätter är kärleken till hundarna. Jag har alltid gillat hundar. Det är en sådan känsla när du har den där kontakten och känner teamkänslan med din hund. Och hundarna är alltid glada, ärliga och positiva. Vem vill inte jobba tillsammans med sådana kamrater?


Sedan har jag en tollare också. Jag haft tollare sedan 1998, tränat spår, apportering, lydnad och agility. Det är väldigt intressant att testa på olika hundsporter. För mig har draghundsporten dominerat och sedan kommer apporteringsträning som nummer två. Här presenterar jag tre grundfilosofier som jag har när det gäller kontakten med hundarna.

Grundfilosofi: Det är du som har ansvaret. Det är en stor utmaning att läsa hundarna. Mina hundar har en så stark vilja av att springa – så de springer och jobbar ibland hårdare än vad som är bra för dem. Att då läsa av dem för att lägga in vila i rätt tid, sakta ner i rätt tid, ge dem vatten eller snacks i rätt tid – ja det är jättesvårt. Kolla tassarna! Misslyckas du får du en halt hund eller skador på tassarna. Grundfilosofin är att det är jag som misslyckats, inte hundarna. De gör så gott de kan utifrån deras förmåga just då. Och visst misslyckas jag. Det blir ibland lite skador på tassarna, någon blir halt någon dag, någon blir överansträngd och lite dålig i magen. Tror ingen har en perfekt tränings- och tävlingssäsong utan någon som helst skavank.

Grundfilosofi: Hunden läser av dig bättre än vad du läser av hunden. En hund är en hund och du är en människa. Med det menar jag att hundarna känner din energi. De känner när du inte är på topp, du är arg, trött och less. Min tro är att hundarna inte alltid förstår varför du är arg och sänder ut en dålig energi. Men visst är det många gånger som jag tränar på sena kvällar, trots trötthet och kanske inte på bästa humör. Då gäller det att tänka på att det inte ska gå ut över hundarna – de som inte vill annat än att få springa. Jag försöker tänka ödmjukt på vår förmåga att kommunicera med hundarna. Vi tror nog många gånger att vi är bättre på det än vad vi egentligen är. Och så går det ut över hundarna.

Grundfilosofi: Framgångsfaktorn är glädje. Vad än du ska göra med din hund är det den långsiktiga glädjen som avgör hur bra prestationen blir. Vilket förtroende lyckas du bygga upp med din hund? Hur mycket glädje känner den med dig när du kräver en massa saker av hunden? Det är klart att aveln också spelar roll. I slädhundsporten så avlar du på hundar som tycker om att springa och som aldrig ger upp. Men om du ska lyckas prestera behöver du ändå förvalta det goda grundmaterialet du har. Förstör du förtroendet, tränar helt fel, inte ger tillräckligt med bra mat och vila så kommer du i alla fall inte att få hundarna att prestera. Lyckas du bygga all träning på glädje och en teamkänsla kommer de också att ta i det där lilla extra, bara för dig.
Så ta hand om din hund – de är den värd!

Mycket glädje och explosivitet i denna bild!


Underbart att se hundarnas ömsesidiga kärlek och glädje till Marie.




Kommentarer

Populära inlägg